Intervju med Leif Edling - basist i Candlemass
I grunden ett metalband.
För de flesta är Candlemass synonymt
med doom. Men vad är egentligen doom
enligt Leif Edling?
– Doom för mig är mörkt, tungt, långsamt,
dystert. Men Candlemass är ju
metal också. Och det hörs ju på
”Nightfall”, ”Ancient Dreams” och
”Tales…”. Jag tror att många förväntar
sig att Candlemass, som ju är kända för
att lira doom, ska vara så jävla tunga och
brutala. Och sen när de hör den här nya
plattan så undrar det att ”va fan är det
här?”. De väntar sig kanske nån sorts
underground, rå långsam dödsmässa hela
vägen. Men efter ”Epicus…” så har vi ju
aldrig låtit så egentligen. Metalbiten är
jävligt viktig för oss helt enkelt. Annars
blir det ju bara booring.
Jag påpekar att Candemass och Trouble
sticker ut lite i doomfloran, vilket han håller
med om.
– Vi lirar väl vad man skulle kunna kalla
klassisk doom. Och dit räknas ju även
Pentagram och Solitude Aeternus. Sånt
som har ganska mycket metalelement i
sig. Men när folk talar om doom idag, så
menar de egentligen extrem doom. Sånt
som är extremt långsamt och extremt nedstämt.
Electric Wizard?
– Nä men de är inte extrem doom utan
snarare acid doom (!). Jag tänker på
band som Reverend Bizarre och såna
band som oftast är jävligt underground
och verkligen lirar toklångsamt. Vi har ju
aldrig velat vara riktigt underground.
Förutsägbara festivaler.
Att som festivalbesökare träffa polare och
festa är ofta lika viktigt som att se själva
banden. Men hur pass mycket polare är banden med varandra?
Är det som att jobba i hårdrocksbranschen där man känner
de flesta mer eller mindre?
– Ja, så är det faktiskt. Nu finns det ju
knappt några nya band som har lyckats.
Så när man åker på alla de här festivalerna
så är det ju bara alla de här gamla
gubbarna som fortfarande lirar och fortfarande
headlinar, och då känner man ju
praktiskt taget alla dem. Så vi är ju som
en jättefamilj som träffas och har kul
backstage och hänger och dricker bärs.
Det är nästan det roligaste av allt. Just
den sociala biten är jätteviktig på festivalspelningarna.
Sen lär man ju känna
nytt folk också. Till exempel när vi lirade
med Halford 2002. De killarna kände ju
till Candlemass och började fråga en
massa grejer och så. Och så träffade vi ju
Schmier och Destruction som man inte
har träffat på femton år, och vi har ju turnérat
med dem. Och Mille i Kreator som
jag inte heller har träffat på länge. Det är
skitkul.
Det stora artisterna blir ju inte direkt
yngre. Är det en oroande utveckling?
– Ja, det är ju trist alltså. Men det är ju
inte de äldres fel att vi bara kan komma
in och ta för oss. Det är ju de unga bandens
fel att de inte är tillräckligt bra för
att sopa mattan med oss. Det ska vara
tvärtom, det ska ju vara deras scen det
här. Det är nästan löjligt lätt att efter femton
år släppa en platta med Candlemass
och så chefar man ett år med det. Nu
överdriver jag lite, men det känns nästan
som att ”var är alla nya band som kan ge
oss en match?”. Tittar man på de här festivalbillarna
så är det ju skrattretande.
Det är samma band som headlinar varenda
jävla festival. Varje år! Det är som att
dra lappar ur en hatt. En lapp med
Motörhead, en lapp med Iron Maiden och
en lapp med Slayer. Hårdrockare är ju
löjligt lojala och löjligt nostalgiska.
Samtidigt så tror jag att om det kommer
nya band som är bra, så finns det alldeles
säkert rum för dem. Men många av de
nya band som kommer plagierar ju bara
alla andra band. Det är klart som sjutton
att det inte kommer fram några nya bra
power metal-band, eftersom det redan
finns en massa bra power metal-band.
<< Tillbaka till Intervjuer | Fortsättning på intervjun... >>
|