Exodus - The Atrocity Exhibition: Exhibit A
[2007][Nuclear Blast]
Så har det då hänt igen; jag har överträtt
min regel om att inte läsa recensioner av plattor som jag ännu
inte recenserat själv. Men i vissa fall är det väldigt
lätt att falla till föga. Exempelvis när det gäller
något så angeläget som ett nytt Exodus-släpp.
Efter att ha plöjt den genomgående ljumma kritiken av "The
Atrocity Exhibition: Exhibit A" i nyligen utkomna Sweden Rock Magazine,
känns det dessutom som min förbannade plikt att ställa
saker och ting till rätta en aning. Och det skriver jag inte för
att jag nyligen gjort en intervju med en genomtrevlig Gary Holt. Frågan
handlar snarare om vilken del av thrash-historien man knäböjer
inför. Något säger mig att posörerna på SRM
och undertecknad står på helt olika sidor om diket.
Ingen som placerar "Bonded By Blood" överst i Exodus-diskografin
kan på fullt allvar mena att gnällspiken Zetro Souza i något
avseende överglänser nytillträdde Rob Dukes. Må så
vara att Zetro på "Tempo Of The Damned" tvangs dricka
aceton för att alls matcha den pånyttfödda ilskan i musiken,
men vem lät sig egentligen luras. Plattan skrevs med Baloffs röst
som referens. Det är bara att lyssna på valfritt alster mellan
"Pleasures Of The Flesh" och "Force Of Habit " för
att förstå vad jag menar.
Med Rob Dukes bakom micken har bandet funnit en ersättare så
nära Baloff man rimligtvis kan begära. Därför är
det man ytterst har att ta ställning till här om låtmaterialet
når upp till rätt standard. Och efter den första genomlyssningen
var jag alls inte säker. Jämfört med förra vredesutbrottet
"Shovel Headed Kill Machine" kändes den helt enkelt en
aning återhållen och sansad.
Efter ytterligare ett gäng varv i såväl lurar, bilstereo
som på fullt ös i den på ungar och fru tömda bostaden
är jag dock böjd att ompröva min initiala skepsis. Samtliga
spår på plattans första hälft äger, förutom
Gary Holtsk riffglädje av yppersta klass, en helt egen identitet
vilket, handen på hjärtat, knappast varit fallet med de två
senaste albumen. Det finns helt enkelt genomgående mer av det groove
och individuella låtstyrka som gjort debuten till den tidlösa
klassiker den alltjämt är. Detsamma kan delvis även sägas
gälla för plattans övriga låtar med avslutande "Bedlam
1-2-3" som pricken över i.
Mina enda invändningar rör egentligen bara titelspåret
och "The Garden Of Bleeding" som till vissa delar bryter helt
med den old-school-vibb som bandet i övrigt förvaltar så
väl. Detta innebär poängavdrag i slutänden men ger
ändå vid handen att Exodus fortsätter att leverera toppresultat
inom ett fack där många anser sig kallade men bara ett fåtal
har något att bidra med. Hör man inte det gör man nog
säkrast i att hålla sig till ofarliga kort som Belladonna-Anthrax
och Megadeth.
Betyg: 9/10
Martin Lee
<< Tillbaka till Skivrecensionerna |
Start
|