Intervju med Daniel Zimmermann - trummis i Freedom Call
Freedom Call släpper snart sitt fjärde studioalbum och förväntningarna runt om i landet är höga. The Power Of Metal tog chansen att prata lite med bandets trummis Daniel och passade även på att fråga vad gammastrålarna håller på med. Först var det det dock nya Freedom Call-albumet "The Circle Of Life" som stod högst upp på menyn.
Reaktioner från världspressen.
- Skivan har ju inte släppts än (releasedatum är satt till den 21 mars förf.anm), påpekar Freedom Calls trummis då jag undrar över dess bemötande. Hittills är det bara pressen som har hört den och vi har fått lite blandade reaktioner. Vissa tycker att den är bra medans andra tycker att vi har bytt inriktning lite. Texterna är ju inte alls de samma. Vi har alltid haft en sagolåt med på skivan - en triologi - men denna gången har vi mer realiserade texter. Nu handlar de om politik och andra liknande ämnen. Den enda som håller gammal god Freedom Call-klass är allsångshymnen "Carry On", menar Daniel. Han berättar att låten är en metalhymn som man kan sjunga när man känner sig nere. Den ger hopp och man mår bra av den, menar trumslagaren.
Daniel började spela trummor redan vid tio års ålder och han minns det som om det vore igår.
- Jag var hemma hos min tre år äldre kusin som spelade i ett band och när jag fick se honom lira på trummorna blev jag helt förälskad (inte i kusinen förstås förf.anm) och mina föräldrar fick köra mig till honom så ofta det bara gick. De var väldigt förstående och stöttade mig hela tiden, förklarar Daniel. Och nog kan man förstå det, det var inte precis som så att kusinen bodde i grannkommunen. Hela 200 kilometer färdades den unge Zimmermann med sina föräldrar för att få bruka det underbara instrumentet. Han berättar vidare att han köpte sitt första trumset när han var tretton år och sedan dess har han hållt fast vid slagverket. Hans största influenser består av Tommy Aldridge, Simon Phillips, Clive Burr och Blackfoot-trummisen Jackson Spires.
Hur klarar du av att spela ett långt trumsolo för att direkt efter det dra igång en riktigt snabb låt?
- Repa mycket, svarar han lugnt. Repa mycket, det är det enda som gäller. Jag måste hålla mig i bra form, därför tränar jag mycket och håller efter min hälsa. Det är sällan jag dricker på turnéer. Jag måste kunna orka med spelningen dagen därpå och det klarar jag inte om jag har druckit dagen innan. Har jag druckit dagen innan så mår jag dåligt dagen efter och det är inte bra. Jag har en viss nivå att nå upp till och har jag druckit så klarar jag det jag ska men det är otroligt jobbigt. Är jag däremot i topptrim så kan jag öka min nivå. Ta till exempel en låt som "Man On A Mission" med Gamma Ray, är jag på topp så kan jag öka tempot lite, men mår jag inte bra så kan jag bara prestera det jag måste. Är jag slö och oengagerad kan jag äta en Power Bar (en slags nyttig chokladbit) som innehåller kolhydrater och då blir jag fokuserad igen. Jag måste vara väldigt disciplinerad hela tiden. Mycket sömn är viktigt. Ju snabbare jag spelar desto bättre mår jag. Ska jag spela i 170 slag/minut så gäller det att vara på topp, förklarar trummästaren.
<< Tillbaka till Intervjuer | Fortsättning på intervjun... >>
|