Machine Head - The Blackening
[2007][Roadrunner]
Att adderandet av gamla Vio-Lence-kollegan Phil Demmel var ett genidrag,
står alltmer klart när han nu för andra gången bidrar
med sina thrashkunskaper under Machine Heads flagg. För även
om den här plattan har varit aningen svårare än föregångaren
"Through The Ashes Of Empires" att ta till sig, har den vuxit
något helt enormt på sistone.
Liksom Metallica på sin tid anammade ett betydligt mer progressivt
och komplext uttryck på "Master Of Puppets", tillåter
sig Machine Head detsamma på denna sin sjätte giv. Och precis
som för föregångarna har det också nu höjts
många kritiska röster mot tilltaget. Framförallt när
det gäller längden på låtarna som i ett par fall
klockar in på över 10 minuter.
Kanske är det ett uttryck för dagens alltmer snabba ladda-ner-kultur,
där själva mängden i utbudet gör mer fördjupad
lyssning till en utopi. Vad vet jag?
Tydligt är i alla fall att detta är Machine Heads mest ambitiösa
platta hittills. Måhända är den inte lika direkt och banbrytande
som debuten, men vid en direkt jämförelse med exempelvis "The
More Things Change" har varenda komponent spetsats till det yttersta.
Det är hårdare, mer nyansrikt, snyggare, tyngre
ja, kort
och gott bättre enligt varje mätbar aspekt.
Öppnande "Clenching The Fists Of Dissent" innehåller
egentligen allt som definierar en modern thrash-klassiker. Från
de aggressiva Vio-Lence-riffen till de mer US-power-minnande körerna
i mittpartiet (inte helt olika Triviums dito i "Anthem"). I
vissa lägen faller dock Rob Flynn tillbaka i den lite introverta
sångstilen som han började med på "The Burning Red",
men det är väl också det enda frågetecknet kring
"The Blackening". Faktum är att låtarna genomgående
är så väl balanserade att jag nästan börjar
tro att den funkar (sången alltså).
Bäst på plattan är toktunga "Slanderous" och
thrashrökaren "Wolves" som efter 5:34 nästan får
mig att börja extasgrina. Detta mina vänner är ta mig fan
rent och skärt Bay Area-rens som det lät förr i tiden!
Det som Machine Head gör 2007 är både en kraftig tillbakablick
mot det 80-tal som 2/4 av bandet tillhörde, samtidigt som man faktiskt
flyttar fram gränserna för hur modern metal generellt kan låta.
Mycket imponerande.
Betyg: 9/10
Martin Lee
<< Tillbaka till Skivrecensionerna
|