Nine Inch Nails - Year Zero
[2007][Interscope]
Det var några år sedan Nine Inch Nails hyllade "With
Teeth" frälste hängivna industrianhängare med sitt
avskalade sound och subtila framtoning, ren och sober som Trent Reznor
själv efter åratal av missbruk. Nu är det dags igen för
den musikaliske mångkonstnären att leverera den explosiva ljudmassa
som kännetecknar hans musik, denna gång i form av ett konceptalbum
som utspelar sig i en ond framtid där USA styrs av en diktatorisk
kristen höger vars förakt för det svaga samt tilltro till
mannen där uppe med stort G är gränslöst.
Inledningsspåret "Hyperpower" tar oss direkt in i denna
fiktiva värld och den ljudbild vi förväntar oss. Det är
rytmiskt, skramligt och fullt med ljud. Precis som det bör. Borta
är den nakna, melankoliska klarhet som kännetecknade förra
alstret och istället återfinns mer klassiskt fabriksmangel
i äkta NIN-manér. Vissa stilistiska grepp känns dock
igen därifrån såsom väl valda konstpauser och ett
ökat fokus på Reznors stämma, vilken inte med nödvändighet
behöver följa vare sig rytm eller melodi men ändå
fungerar som paradnummer i varje låt. "Survivalism" är
just en sådan låt där musiken är som hämtad
från tidigare skivor, obönhörligt pumpande och med typiska
textsalvor som "mother nature is a whore". Lite lugnare och
mer melodisk är "The Good Soldier" där soldatens tveksamheter
behandlas och påföljande "Vessel" samt "Me,
I'm not" är båda långsamma, rytmiska och suggestiva
där den senare bjuder på en vemodig slinga som för tankarna
till Kraftwerks Autobahn eller David Bowies depressiva Berlin-år
i mitten av sjuttiotalet.
Mer svängigt blir det i "Capital G" och här är
också enda gången där sången tillåts överraska.
Texten är drypande ironisk och kommande låtar genererar mycket
tänkvärt som väses fram i den ljudmatta av bakgrundsskrammel
som karaktäriserar hela skivan. Ibland på rim, ibland som en
psalm, oftast lågmäld och tillbakahållen men även
fullständigt otyglad försöker Reznor föra fram sitt
budskap.
Det är mycket som skall sägas på lite tid och ibland får
man känslan av hur Megadeth-fansen kände sig när den pratiga
och Mustaine-egocentrerade "The World Needs a Hero" släpptes.
Men trots en viss dominans å lyrikens vägnar är musiken
minst sagt varierad. Här finns hopp mellan ljust och mörkt,
stundom ogenomträngliga dånande ljudväggar med en myriad
av olika maskinläten varvat med mer igenkännliga instrument.
Lyssnaren bjuds i "The Greater Good" på nära fem
minuter ren och skär ångest. Det är dovt, hotfullt och
tryckande otäckt. Sången består nästan bara av viskningar
och man vill enbart komma därifrån. Suveränt! I "The
Great Destroyer" låter det som om någon försöker
starta en monstermotorcykel från helvetet men mitt i låten
väcks man ur det sympatiskt mekaniska massivet av ett förskräckligt
körkomplex som får en att vakna till i undran över om
man av misstag hamnat i senaste popsvängen. Detta är dock skivans
enda rysare. Kontrastfulla "Another Version of the Truth" är
helt instrumentell där en ljudmättad industriattack frontalkrockar
med ett stämningsfullt pianoparti. Avslutande "Zero-sum"
är som bäddad för allsång och här får
vi erfara förkärleken för bisvärmar som redan upplevts
i megahiten "Hurt".
Ryktet säger att "Year Zero" kanske blir spelfilm. Oavsett
om det blir så eller ej finns helt klart potential i och med det
genomtänkta utförandet, musikaliskt såväl som i text
och bild. Skivan i sig är ett stycke konst där många timmar
lagts ner på att fullända helhetsintrycket av det otäcka
scenario som allt kretsar kring. NIN fortsätter att imponera och
befäster ytterligare sin plats hos eliten inom industrimetallen.
Year Zero är estetiskt mangel för både hjärta och
hjärna!
Betyg: 8/10
Sara Söderström
<< Tillbaka till Skivrecensionerna
|