Svenska dödsmetallhjältarna Opeth är skivaktuella med sitt
senaste album kallat "Watershed". Det är hektiska tider för
bandet men Power of Metal fick sig ett litet snack med frontmannen och sångaren
Mikael Åkerfeldt, som lite trött men glad pratade sig varm om
musik, att vara gubbe i metalvärlden och att jämföras med
Pink Floyd.
För
er som inte hört Opeth kan jag meddela att deras musik särskiljer
sig markant mot mer traditionell death genom bland annat "clean voice"
och långa intrikata instrumentella inslag. Inför förra
plattan ryktades det bland annat att de gamla tyska psykedeliska kollektivrockarna
i Amon düül II och liknade ljudkonstnärer stått för
inspirationen. Jag förhörde mig om ljudläget inför
kommande plattan.
- Jag skulle
väl inte säga att krautrocken var A och O för att den här
skivan skulle göras. Men jag samlar ju på skivor och köper
mycket gammalt muggigt såsom Amon düül, Amon düül
II och Can, mycket gammal hårdrock från Tyskland såsom
Lucifers Friend och sådana band. Men det finns ett par artister
som kanske inte är jätteudda men som jag lyssnade mycket på
och som faktiskt har satt sin stämpel på den här skivan.
Det var Scott Walker och the Zombies. Men just Amon düül skall
jag väl inte påstå var avgörande. Dock jag har alltid
lyssnat på dem, de är verkligen udda! Många av banden
i slutet av 60-talet och början på 70-talet var ju experiment
och det verkade inte finnas några regler. Folk experimenterade med
allt och kulturellt sett fanns ju all form av konst och musik, sex och
vafan som helst. Jag tycker om den eran, främst på grund av
musiken, och jag köper mycket musik från den tiden, från
hela världen. Så det är klart att det är sådant
jag lyssnar mest på. Jag sticker ju inte och köper nyaste plattan
med något modernt band utan jag köper gammal skit på
e-bay eller tradera, eller i någon gammal affär.
Just Mikael
Åkerfeldt's ständigt växande skivsamling är nästan
legendarisk och den nämns ofta i intervjuer.
- He he,
ja, det är många som vet om den! Man blir ju nästan lite
orolig
Men, jag tycker ju om att prata om min skivsamling och tycker
om att prata om musik. Faktiskt så fick vi en gång kommentaren
av någon journalist att "Opeth de är så tråkiga
för de pratar ju bara om musik
"
Vill man läsa om bandet eller bandets musik, eller både och?
Fokus kan vara på antingen musik eller bandmedlemmarna. Helt klart
är att Mikael älskar att prata musik men en nyligen gjord intervju
där han själv, enligt egen åsikt, framstår som kuf
medges glatt vara rolig läsning. Jag funderar över hur mycket
en artist tänker på att ens musik påverkar folk (men
då åsyftar jag inte huruvida det bildas ett grumligt "do
it" om man kör plattan baklänges). Reflekterar man någonsin
över att det man producerar verkligen kommer beröra människors
hjärtan?
- Nej, det kan man inte göra. Det är helt omöjligt att
bestämma sig för att den här låten, eller det här
partiet, är viktigare än något av de andra. Det att det
är så individuellt. Vissa saker som kanske jag tycker är
lite hafsigt ihopslängt kan betyda liv eller död för någon
annan. Väldigt ofta kommer folk fram till mig och säger att
de grinat och varit tacksamma för att vår musik tagit dem igenom
en viss svår period i deras liv. Jag älskar att höra sådant
naturligtvis, men samtidigt har jag lite svårt att förstå
hur det kan vara så? Men visst, jag har ju själv sådana
referenser då vissa artister betyder mer än andra. Till exempel
hade vi Nick Drake på i stereon när min senaste dotter föddes,
så han betyder ju allt för mig på ett sätt. Men
just att ens egen musik kan ha den effekten, att folk blir så påverkade
av den att det faktiskt betyder något för dem, det är
både upplyftande och skrämmande på samma gång.
På samma sätt som det finns många som får ut något
positivt av att lyssna på musik kanske det finns någon som
får ut något negativt av den istället. Men nej, det går
inte att tänka på att den här låten kommer påverka
folk men man kan väl hoppas. Vissa grejer man lyssnar på själv
ger ju lite gåshudskänsla och man känner att där
satt texten bra in!
Visst kan man uppleva viss musik som extremt stark, till exempel upplevde
undertecknad just detta med Dream Theaters tredje album "Awake".
Det visade sig att även Mikael Åkerfeldt hade en speciell relation
till den plattan.
- Den hade jag också en sådan upplevelse med! Kanske inte
så mycket till skivan egentligen, men jag såg dem live på
Cirkus och jag kommer ihåg att jag fick tårar i ögonen
för det var så jävla bra! Men jag får ofta sådana
upplevelser, du vet, musiken i sig kan få en att undra vafan har
jag varit? Som när jag hörde the Zombies Odessey and Oracle-skivan
första gången. Jag var ute och gick, det var en solig dag och
jag hade precis köpt skivan för jag hade hört hittarna
under många års tid men aldrig lyssnat på skivan. Jag
drog på den, gick ut och promenerade och jag tror till och med att
jag skrattade lite, skakade på huvudet och undrade hur jag kan ha
missat ett sådant mästerverk? Nuförtiden släpps mest
skit så det är skönt att hitta något gammalt!
I maj 2008 skall Opeth ut på en turné med just Dream Theater.
Jag frågar försynt hur det känns att bege sig ut med dessa
herrar.
- Bra! Det har ju varit på tapeten i många år faktiskt.
Jag gillar ju verkligen Dream Theater men turnén gör jag mest
för att jag vill att vårt band skall ta deras publik lite,
att vi skall spela för nytt folk som inte hört oss. Själviska
orsaker. Men det skadar ju inte att spela med ett band som man faktiskt
gillar. Det blir nog en bra turné tror jag, det är en schysst
idé! Det blir nog kul men det är en sådan jävla
stretch för mig att åka på turné nu när jag
har två barn, så är det inte en turné som jag
känner gör att vårt band exponeras inför en större
publik skulle jag inte åka. Jag skulle aldrig åka på
en turné som inte innebar att det hände något med vårt
band bara för att jag gillade bandet vi åker med. Jag älskar
att spela, älskar att spela konserter och jag älskar på
ett sätt också att turnera. Men jag skulle inte åka om
det inte innebar att det gav någonting riktigt seriöst för
vårt band.
Trots att jag skönjer en viss nervositet att lira med Dream Theater
finns väl knappats något bättre band att turnera med om
man är ute efter en större publik, funderar jag. Men jodå!
- Tool! Skulle vara perfekt! De är så stora man kan bli. Deras
musik är väldigt komplex och på ett sätt har jag
svårare att förstå att det är så många
fler som gillar Tool än som tycker om Dream Theater. Oavsett om man
har hört Dream Theater eller inte så blir man imponerad av
att de där killarna verkligen kan lira! Men Tool har inte så
mycket som de visar upp att de kan utan de är ganska drönande.
Men det är väldigt komplex och svårlyssnad musik som ändå
säljer för miljoner. Jag tror att deras publik nog skulle kunna
förstå vår musik. Mitt intresse för hur stora vi
blir kommersiellt är inte särskilt stort om man säger så
men om vi gör den ansträngningen att åka ut på en
turné i sex månader som förband, då vill jag verkligen
att vi ska exponeras inför så mycket folk som möjligt.
Jag uttrycker min förundran över det hårda turnélivet
som sällan medger någon paus för bandet.
- Vi har gjort arton gig på raken! Men nu när man fortfarande
är ung, jag fyllde 34 igår, och det känns som om vi fortfarande
kan det här. Intresset är stort, vi är inte ruttna och
har rullatorn med oss och vi kan fortfarande se hyfsat ungdomliga ut.
Vi kör nu medan vi kan, men någonstans kommer vi nog sluta
turnera så mycket i alla fall.
I detta ögonblick
kommer vi osökt in på något jag grunnat på. Några
månader efter att Damnation släpptes (2003) lirade Opeth i
Stockholm. Jag var där och Mikael Åkerfeldt uttryckte sig,
förvisso skämtsamt, att de låtar de skulle spela var lite
gubbiga. Men det var ok eftersom de började bli gubbar själva!
När blir man gubbe i metal-världen egentligen, är det när
man är runt trettio?
- I vissa människors ögon är man ju gubbe och jag har väldigt
mycket gubbiga sidor som kommer upp nu med åldern. Till exempel
att jag har ett par tofflor hemma som jag gärna sätter på
mig och jag kan stånka lite när jag sätter mig i en fåtölj.
Jag är ytterst medveten om det men jag tycker egentligen inte att
det är något negativt att vara gubbe. Samtidigt är man
ju ungdomlig också. Vi är ett mellanting av ungdomliga gubbar!
Men vi är ju inte jättegamla, en är ju inte ens trettio.
Angående kommentaren på konserten så säger jag
egentligen sådana grejer bara för att jag tycker det är
roligt. Jag kan vara gubbig utan att skämmas.
Opeth har
en distinkt och estetisk logga men även skivomslagen känns nästan
konceptdesignade. Det är lätt att känna igen ett Opeth-konvolut
och det verkar ha lagts ner väldigt mycket tid på att åstadkomma
just detta. Är tanken att det ska vara ett koncept eller är
detta en lyckad slump?
- Jag önskar att jag kunde säga att det var en tanke sedan tio
år tillbaka men så är det inte, men allting utgår
från samma idékälla. De senaste tio åren har vi
jobbat med samma kille, Travis (Smith) och han börjar förstå
mig nu! Jag kan bara säga att nu vill jag att det skall se ut som
total isolering, att man isolerar sig från samhället, och då
förstår han vad jag menar med det! Även om man är
diffus och luddig i beskrivningen så förstår han alltid
och så spinner han vidare från de idéerna och tar egna
initiativ. Även om jag vill ha något som passar min idé
om hur musiken ser ut så vill jag också att han som en artist
ska ta över lite och köra sitt race. Så i slutändan
blir det någon slags kombination. Jag älskar senaste omslaget!
Man skulle kunna slänga ut skivan i någon butik och inte ha
loggan och folk skulle se att det var en Opeth-skiva. Det har ju blivit
så att det är en smak som genomsyrar hela bandet både
musikaliskt, textmässigt och visuellt. Det enda som vi har kvar som
vi fortfarande är svaga på är hur vi skall utveckla våra
framträdanden live. Själva live-upplevelsen har alltid varit
viktig för oss, vi spelar ju så otroligt mycket och vi vill
göra det till en upplevelse utan att sitta i någon jävla
sminkstol eller klä på sig clownkostym. Jag vill att det skall
vara en klassisk rock-konsertkänsla men att man skall gå därifrån
och bara känna WOW! Men det enda du har sett är fem snubbar
som lirat musik. Dock är det svårt att hitta dit, men det är
nästa steg. Annars har jag en ganska klar idé om vad det här
bandet är musikaliskt sett, visuellt sett och textmässigt sätt.
Det är inte så diffust, men vi har ju hållit på
ändå
i arton år.
Opeth har ibland jämförts lite med Pink Floyd. När kommer
45 minuter Interstellar Overdrive i Opeth-variant? Det väntar jag
på!
- Vi tänkte
för många år sedan göra en enlåtsskiva som
en gimmick. Men Dan Svanö hann före när han gjorde sin
skiva, som jag faktiskt fick vara med på! Men den här Pink
Floyd-liknelsen
Även om jag tycker om den kan jag inte riktigt
se den. Pink Floyd känns som en för stor liknelse då man
försöker närma sig sådana giganter
När
folk säger så sitter jag bara och nickar. De och Zeppelin jämförs
vi med, och det är ju inga tråkiga jämförelser! Men
hellre det än Poison. Eller Green Day.
Efter
en halvtimmes pratstund och några koppar kaffe är det dags
att avsluta, kan hända hägrar fler intervjuer för den rare
rockveteranen innan dagen är slut? Men Mikael Åkerfeldt är
nöjd. Det var inte trettio inbokningar i alla fall denna strålande
vårdag.
|