Pain Of Salvation - Scarsick
[2007][InsideOut]
Första gången jag hörde Pain Of Salvation var när
de öppnade för Dream Theater under Six Degrees
-turnén.
De gjorde så pass starkt intryck på mig att jag införskaffade
den då nyutkomna Remedy Lane. Fast någonstans
där har det stannat. Pain Of Salvation har kort och gott känts
aningen för avancerade för att jag ska orka lyssna in mig på
bandet.
Just tidsbrist är den största fienden för ett band som
Pain Of Salvation. I vårt snabbrörliga slit-och-släng-samhälle,
där populärkultur konsumeras i samma takt som råolja,
har folk helt enkelt inte tid att avsätta över en timme för
att bara lyssna. Och har man inte den tiden blir Pain Of Salvation inte
mycket mer än en anonym ljudkuliss i bakgrunden.
Därför är egentligen de tre dagar jag haft på mig
för att recensera den här plattan på tok för lite.
Men jag har ansträngt mig för att åtminstone försöka
lyssna in den på rätt sätt. Och det som framträder
mest påtagligt är en experimentlusta som jag inte riktigt förknippade
bandet med innan. Visst kan även musiken på exempelvis Memory
Lane betraktas som experimentell, fast då främst inom
ramen för proggresiv rock. På Scarsick tar Daniel
Gildenlöws manskap ut svängarna på ett sätt som gränsar
till riskabelt.
Redan i andra låten Spitfall är hela verspartiet
uppbyggt av rap direkt inspirerad av Eminem. Fjärde låten America
flirtar med såväl funk som det sena 60-talet (tänk filmen
Hair), medan efterföljande Disco Queen bygger på
just disco, komplett med backbeats och doa-körer.
Skivans andra halva ligger mer i linje med det förväntade och
borde tilltala dem med smak för storvulna ljudlandskap i Marillions
anda. Det är fläckfritt framfört och låter naturligtvis
skitbra rent instrumentellt, men det är också betydligt tristare
än den spretiga inledningen. Ända tills sista Ehter Rain
fullständigt golvar mig med sin Bowie-influerade vers och stora refräng.
Scarsick kräver, och kommer att få, betydligt mer
tid. Det har jag i och för sig sagt om alla Steve Vai-plattor också.
Sen när det väl kommer till kritan slänger man ändå
på något med Motörhead bara för att rensa hjärnan.
Martin Lee
Betyg: 7/10
<< Tillbaka till Skivrecensionerna
|