THRASHING LIKE A MANIAC
16 ripping cuts of new school thrash
[2008][Earache]
Väl medveten om att allt går i cykler har jag konsekvent vägrat
ge upp hoppet om min allra käraste genre på metalskalan. Jag
talar så klart om thrash! Riktigt thrash! Inget nytt tillsnyggat
modern-edge-trams (vilket undertiteln "new school" faktiskt
kan misstolkas som), utan hederlig rakt-på-sak-måste-headbanga-tills-jag-blir-15-på-nytt-thrash!
Och nu mina damer och herrar är tiden äntligen kommen.
Inleder den Earache-sponsrade samligen gör überhaussade L.A.-glinen
i Bonded By Blood. Och de gör det storstilat. Attacken på "Immortal
Life" från självfinansierade debut EP'n för direkt
tankarna till Death Angel och Forbidden utan att visa på ett endaste
uns onödig förnyelse. Ändå hade jag på något
sätt väntat mig ännu mer. Så kan det gå när
man döper bandet efter världens bästa platta.
Brittiska Evile är förmodligen fortfarande mest kända för
sitt samarbete med legendariske Metallica-producenten Flemming Rasmussen.
Och man lär knappast få sämre thrashcred efter förbandsturnén
med Megadeth. Extremsnabba riffrökaren med det synnerligen passande
namnet "Thrasher" från debuten "Enter The Grave"
lär hjälpa till på traven ytterligare.
Virginias moshaholics Municipal Waste tar över stafettpinnen med
"The Art Of Partying" från den fantastiska plattan med
samma namn. Bandet har gått från klarhet till klarhet för
varje skivsläpp. Det märks, jämfört med en del gäng
på den här samlingen, att "the waste" har samlat
på sig åtskilligt med rutin. Ändå är det få
band överhuvudtaget som lyckas uppbringa samma ungdomliga energi
Nya Relapse Records-fyndet Dekapitator piskar sedan upp intensiteten ännu
ett par hack med "Deathstrike Command" från nya "The
Storm Before The Calm". Tänk dig ett Vio-Lence frontat av Possesseds
Jeff Beccerra så hamnar du i närheten. Inget mindre än
världsklass!
Los Angeles Fueled By Fire förfinar Bay Area-referensen ytterligare
i "Massive Execution". Även här hör jag en hel
del Vio-Lence men även Exodus och Death Angel är synnerligen
evidenta. Extra stilpoäng för det akustiska introt såklart.
Fett!
Därpå följer plattans första egentliga frågetecken
i och med bidraget från svenska Decadence. Det är inte dåligt
(tvärtom) och det är definitivt thrash men det låter helt
enkelt för modernt. Kvinnliga mick-snyggingen Kitty Saric får
inte heller till den där klassiska thrashpipan, utan påminner
mest om Angela Gossow (inget fel i sig) vilket automatiskt placerar fokuset
lite för långt utanför ramen.
Thrashskutan dras dock resolut på rätt köl igen med Warbringers
försorg. "Total War" kommer från bandets självfinansierade
EP från 2006 och höjer definitivt temperaturen inför den
stundande Century Media-debuten. Tänk en riktigt ung pissförbannad
Tom Araya i slagsmål med Ronnie från Nasty Savage. Det gör
nästan ont, så bra är det.
Brittiska SSS eller Short Sharp Shock, som även är titeln på
debutplattan, lirar en lite mer hardcore-influerad typ av thrash som får
tankarna till Brooklyn och band som Cro-Mags. "Overload" är
inget mästerverk men gör sig ändå väldigt bra
i det här sammanhanget. I viss sinnesstämning kan jag rentav
föredra denna något mer huliganbetonade uttrycksform.
Gama Bomb pepprar på med ytterst vildsint riffande som åter
för tankarna till buktområdet i San Fransisco. Sångmässigt
handlar det dock om en mer europeiskt präglad insats i trakterna
av Xentrix och Tankard. Låten "Zombie Brew" är tidigare
outgiven och det framgår egentligen ingenstans om bandet är
kontrakterade eller på gång med mer material. Vi får
hoppas det. Gama Bomb är tuffa grejer!
Merciless Death låter inte helt oväntat som Dark Angel som
ju har en låttitel med bandnamnet på sitt samvete. En annan
högst påtaglig influens verkar vara Slayer kring "Hell
Awaits". Det är tveksamt om någon lyckats reproducera
dessa fantastiska falsettskrik och gnisselsolon bättre än så
här.
Låten "Exumer" kommer från debuten "Evil In
The Night" som rekommenderas starkt (och så här i efterhand
borde ha tagit plats på min årsbästalista).
Deadfall hette faktiskt ett harcoreband från Bay Area. Gänget
på den här plattan kommer dock från Nottingham och har
ännu inte släppt sin debut. Men det är säkert bara
en tidsfråga, de här grabbarna kan sina saker och jag sväljer
betet utan några som helst betänkligheter.
Även amerikanska Lazarus tillhör skaran utan skivkontrakt. Något
som, att döma av "Last Breath" från egenfinansierade
"The Onslaught", inte verkar vara något större problem.
Det här låter hur bra som helst och kan de bara få en
vettig distributionsdeal och en vettig turné lär Lazarus locka
mängder av både nya och gamla thrashare.
Enmansbandet Toxic Holocaust är väl redan att betrakta som något
av en institution inom underground-kretsar. Och det är välförtjänt.
Med sin ordentligt primitiva thrash befinner sig Joel Grind, åtminstone
på "War Is Hell" från debuten "Evil Never Dies",
på samma stig som ursprungligen trampades upp av Sodom, Hellhammer
och Bathory.
Londonbandet Mutant riffar på i samma anda som de tidiga Bay Area-gängen
men har kryddat det hela med en påtagligt Mille Petrozza-inspirerad
sång. Det gör helheten extremt medryckande men samtidigt nästan
plågsamt brutal. En av den här plattans verkliga höjdpunkter
som jag definitivt hoppas få höra mer av när något
smart bolag bestämmer sig för att satsa på dem.
Att Brasiliens nya stoltheter Violator hamnar så långt bak
på plattan kan inte vara annat än ett taktiskt val. På
det här sättet håller man tempot uppe över hela speltiden
och piskar samtidigt upp adrenalinnivån så högt att man
bara måste höra hela skivan en gång till. "Atomic
Nightmare" är plockad från den helt fenomenala debuten
"Chemical Assault" som kan vara lite knepig att få tag
i. Ge inte upp, den är värd vartenda öre både i frakt
och eventuell tull.
Avslutningen med numera avsomnade Send More Paramedics känns inte
helt självklar, utan kunde gott strukits till förmån för
exempelvis Avenger In Blood eller Hellish Crossfire. Det går ändå
inte att betrakta den här plattan som annat än en utomordentlig
kulturgärning och introduktion till en hel radda tokbra band. Tack
för det Earache!
Betyg: 9/10
Martin Lee
<< Tillbaka till Skivrecensioner
|