Node - Das Kapital

[2004][Scarlet]

Att sampla Hitler som intro till en låt känns, oavsett kontext och skäl, rätt smaklöst. Kommer man dessutom från Tyskland borde man undersöka hjärnan. Eller åtminstone fråga producenten hur denna ”lilla finess” hjälper karriären framåt. Har man förmågan att bortse från denna feting till groda väntar dock intressant lyssning.

Node är enligt uppgift inne på sin tredje utgåva i och med ”Das Kapital” (som är helt engelskspråkig kanske man bör tillägga). Hur de tidigare verken låter är för mig obekant, men denna nya skapelse kan kategoriseras som modern thrash i samma liga som In Flames och Soilwork. Vid första lyssningen kändes det nästan lite väl ”svenskt”. I synnerhet fjärde låten ”The East-Ghost” har en melodislinga som skulle sitta som en smäck på vilken som helst av Göteborgsbandets utgåvor. Men det är bra, tro verkligen inget annat.

Det som skiljer Node från svenskarna på västkusten är framför allt sångaren som låter ungefär som en blandning mellan Schmier i Destruction och Chuck Schuldiner (R.I.P.). Habilt och synnerligen passande till musiken med andra ord. Om det inte vore för detta jävla wailande i refrängerna! För konstigt nog är det just refrängerna som ofta utgör låtarnas svagaste länk. Det är sånt (och Hitler-samplingar) som en bra producent ska råda bot på.

Överlag är annars ”Das Kapital” både tekniskt och ljudmässigt superb. Låt nummer sju ”Weaknesssphere” innehÂåller till exempel ett riktigt coolt percussionparti som minner om både Soulfly och Slipknot med bibehållen thrashfaktor. Kommer av någon anledning att tänka p 80-tals grymmingarna Atheist.

En annan tydlig influens är tidiga Metallica. I synnerhet åttonde spåret ”The Plot Sickens” har väldigt mycket av ljudbilden från ”Master Of Puppets” i sig. Men tolka för guds skull inte detta bokstavligt – jag refererar trots allt till ett av världens 5 viktigaste album.

Den totalt meningslösa covern p Queensrÿches ”Empire” borde inte ens kommenteras då det är ren idioti att lägga skriksång på en så röstdriven låt. Alla bra band sparar dessutom coverversionerna till b-sidor och tributeskivor.

Summan av kardemumman är trots allt att ”Das Kapital” mår bra av upprepade genomlyssningar. Och bortsett från det plumpa introt till titelspåret, höjer sig Node klart över genomsnittet.

Martin Lee

Betyg: 7/10


<< Tillbaka till Skivrecensionerna