Intervju med Leif Edling - basist i Candlemass
Riff på lager.
Som bekant är det Leif som skriver allt material i Candlemass.
Men hur färdig kan egentligen en låt vara innan den presenteras
för bandet första gången?
– Jag brukar sitta med en gitarr och skriva
mina riff. Jag fyller taper-på-taper-på-taper
med riff och så bygger jag låtarna
därifrån. Sen drar jag till nån polare som
har en studio och så sätter vi låtarna på
någon form av demo-CD som man kopierar
och skickar runt till bandet. Låtarna
är till 90-95% klara när de presenteras
för resten av bandet. Ändå blir det en helt
annan pryl när alla lirar låtarna samtidigt.
Det är nånting som händer när
Lasse och Mappe lirar gitarr, Messiah
sjunger och Janne lirar trummor som skapar
den där speciella Candlemass-magin.
Därför blir det en enorm skillnad även
fast vi spelar låtarna ungefär som jag har
demat dem.
Ofta pratas det om att etablerade band
nästan aldrig behöver repa, hur ofta repar
ett band av Candlemass kaliber?
– När vi körde plattan blev det varannan
helg fredag-lördag-söndag. Men nu blir
det lite mer sporadiskt, typ två gånger i
maj innan Italien och Sweden Rock. Men
det brukar räcka. Mappe bor ju i Borås,
så det blir lite trixigt att få till det ibland.
Han har ju ungar också så man får ju
byta lite med hans helger och så.
Det nya materialet skiljer sig en hel del
från det på ”Dactylis Glomerata” och
”From The 13th Sun”. Har du sparat de
här låtarna för den här sättningen?
– Nej va fan. Dactylis var ju en experimentell
doomplatta och ”From The 13th
Sun” var ju någon sorts organisk sabbath-
platta ’71. Det är ju som natt och
dag. Det var mest en skivbolagsgrej att de
gavs ut under Candlemass-namnet för det
fanns ju egentligen inget band vid den tid-punkten.
Det var väldigt low-key vilket
var rätt skönt, för då kan man ju göra en
sån här comeback med flaggan i topp.
Då lär man knappast få höra den här
sättningen göra någon av de låtarna?
– Nej för helvete! Såna låtar lirar vi med
KRUX, det är rätt forum för det.
Finns KRUX fortfarande?
– Ja absolut! Men när vi kan göra en
platta igen är en helt annan sak. Vi är väl
Sveriges svar på DOWN eller nåt sånt,
med en platta vart fjärde år eftersom alla
är så jävla upptagna.
Allt kretsar kring musik.
De flesta med normala jobb ägnar sig åt
helt andra saker privat. Hur är det för en
heltidsmusiker, lyssnar du på musik privat
också eller tar du en paus och är “ledig”?
– Det är det första jag gör när jag stiger
upp. Till och med innan jag går upp och
pissar sätter jag först på en platta. Och
det är det absolut sista jag gör innan jag
går och lägger mig också, stänger av
radion eller stereon. Det är mycket 70-
tals hårdrock. Sen lyssnade jag mycket på
metal när jag gjorde den här plattan. Typ
gamla Anvil, Exciter, Venom och Angel
Witch och sånt. Men just nu är det rätt
mycket Roxy Music faktiskt. Och jäkligt
mycket Porcupine Tree i och med att nya
plattan kom. Sen har jag lyssnat ganska
mycket på Mark Lanegan sista tiden
också, på hans ”Bubbelgum”-platta som
är som nån sorts svart country. Det jag
inte riktigt fixar är pop, det är för glatt
helt enkelt.
Har du inga andra intressen?
– Näe, jag har ingen tid till det. Just nu
är det Candlemass hela dygnet egentligen.
Man lever och äter och andas
Candlemass. Jag önskar att det gick nittio
minuter på en timme för jag hinner ändå
inte med. Men i övrigt har jag inga andra
intressen. Får jag nån kväll ledig händer
det väl att man går ut och käkar med en
polare eller tar en bärs bara.
<< Tillbaka till Intervjuer | Fortsättning på intervjun... >>
|