Intervju med Leo Leoni, Gotthard.

Delar av Gotthard var på en liten promotionturné i början av sommaren inför släppet av nya plattan ”Lipservice”. I vanlig oordning var inga spelningar inbokade, vilket förmodligen hade varit det bästa (för att inte säga enda) sättet att puffa för ett band i Gotthards liga.

För det här gänget är gamla i gården vid det här laget (debutplattan kom redan 1992). Ändå är de i det närmaste okända utanför sitt hemland. Vi tog en öl med gitarristen och låtskrivaren Leo Leoni för att ta reda på varför. Och inte minst, när vi kan förvänta oss ett live-framträdande på svensk mark?

   - Jag vet allvarligt talat inte. Vårt management håller på att boka turnén just nu. Om Sverige finns med har jag ingen aning om. Det kanske finns en möjlighet om plattan går bra. Sist vi var i Sverige var 1992 som förband till Magnum i Stockholm och Malmö. Men jag gillar Sverige. Ni gillar rock och jag tror att vår musik borde kunna gå hem här.

Det verkar vara något av en revival för klassisk hårdrock för tillfället.
   - Det handlar om musiken. Hela världen svämmar över av hip-hop och folk börjar helt enkelt tröttna på det.
Timingen verkar rätt bra för er då...

   - Kanske det (ha, ha). Jag menar, vi startade ju när allting låg nere. Och nu börjar alla de här klassiska banden återförenas eftersom den här musiken verkar vara på gång igen.

Har ni något speciellt budskap ni vill föra fram med er musik?
   - Det är för mycket mörker och ilska i världen idag och vi vill försöka vara en motpol till allt det. Vi vill att folk ska gå ut och ha kul.

Ni har varit rejält framgångsrika i ert hemland genom åren. Er nya singel ”Lift U Up” ligger trea på Schweiz singellista.
   - Allvarligt talat så väntar vi bara på nyheten att den ska klättra upp till förstaplatsen.

Kan man säga att ni tillhör de bäst säljande inhemska artisterna?
   - Det skulle jag nog vilja påstå. Vi mottog precis en utmärkelse för en miljon sålda plattor. Det hade vi faktiskt inte räknat med. När vi startade det här bandet kom vi alla från små byar. Och nu efter tio år får vi en diamantutmärkelse.

Var är ni stora förutom Schweiz?
   - Ingenstans faktiskt. Vi säljer lite skivor i Tyskland men har egentligen inte haft någon promotion att tala om alls där. BMG (förra skivbolaget) brukade kopiera det schweiziska promotionmaterialet för den tyska marknaden.



<< Tillbaka till Intervjuer | Fortsättning på intervjun... >>